Преподаватели: Доц. д-р Николай Нейчев
докт. Владислава Иванова
Вид на дисциплината: Задължителна
Форма на обучение: Редовна
Година: II – III
Семестър: IV – V
Хорариум: Лекции – 60; Семинарни занятия – 30
Кредити: 9
Методи на оценяване: изпит
Предварителни изисквания: Студентите би следвало вече да са придобили общи и специални знания и умения по Литературна теория, Антична, Средновековна и Западноевропейска литература.
Цели на курса: Успешно завършилите обучението по дисциплината Руска литература на XIX век (Руска класическа литература) ще придобият знание върху творчеството на такива велики руски писатели като Пушкин, Лермонтов, Гогол, Тургенев, Достоевски, Толстой, Чехов, без които би било затруднено, или дори невъзможно, разбирането на световния културен и литературен процес.
Анотация: Курсът по руска класическа литература обхваща един от най-важните и значителни периоди на духовна изява на руския национален гений от началото до края на 19-ти век. Тя включва такива творци на художественото слово като Пушкин, Лермонтов, Гогол, Тургенев, Тютчев, Достоевски, Толстой и Чехов, без които не можем да си представим световния литературен процес, включително и развитието на националната ни литература от Възраждането до днес.
Задачите на курса са следните:
- 1. Обща представа за националното своеобразие и световно значение на руската литература, както и поставянето на тази литература в контекста на световния литературен процес на 19-ти и 20-ти век.
- 2. Панорама на литературния процес от първата половина на 19-ти век. Тя включва развитието на романтизма, реализма и възникването на магическия реализъм в руската литература. Тук е включено творчеството на поетите и писателите от първата половина на века – А. С. Пушкин, М. Ю. Лермонтов и Н. В. Гогол.
- 3. Панорама на литературния процес от втората половина на 19-ти век. Тя включва развитието на класическия реализъм в руската литература (И. С. Тургенев, “диалектика на душата” на Л. Толстой), на симфонизма на художественото мислене (Толстой, Достоевски, Тютчев), както и преодоляването на този тип реализъм у Чехов.
Програма на лекционния курс:
ТЕМА № 1: НАЦИОНАЛНО СВОЕОБРАЗИЕ И СВЕТОВНО ЗНАЧЕНИЕ НА РУСКАТА КЛАСИЧЕСКА ЛИТЕРАТУРА.
Руската литература от 19-ти век в контекста на глобалните социално-исторически, културни, философски и религиозни концепции на Източната и Западната Цивилизация като два различни типа менталност. Епохата преди и след Петър Първи. Характеристика на руския 19-ти век. Универсалиите-антиномии: Север – Юг; Петербург – Москва; Цивилизация – Природа; Разсъдък – Интуиция; Съзнателно – Безсъзнателно; Вяра – Безверие.
Руската идея, месианизъм и есхатологизъм. Руската литература на 19-ти век като теодицея и антроподицея и като адекватно отражение на “източната” душа. Слово – Дело в руската литература като следствие от разбирането за духовното като основа на битието.
Поетика на руската класическа литература. От подражание на западноевропейския естетически модел до творческо самосъзнание и създаване на самостоятелен и съвършено уникален художествен образ на света. Тематично и жанрово своеобразие на художествения модел. Етико-философска, религиозна проблематика и символика. Преодоляване на установените повествователни модели и представи за автора и героя. Проблемът за личността на героя-протагонист като безкрайна духовно-екзистенциална загадка. Специфичната роля и съдбата на жената в руската литература. 19-ти век – като век на руския роман. Откриване на полифоничния роман, на романа-епопея, на романа в стихове, на метаромана; както и на магическия и литургичен реализъм, на потока на съзнанието, на подводното течение и влиянието им върху световния литературен процес.
Руската драматургия на 19-ти век като философия и теология на историята. “От ума си тегли”; “Борис Годунов”; “Ревизор”; “Вишнева градина”.
ТЕМА № 2: А. С. ПУШКИН ( 1799 – 1837).
Живот и творчество. Енциклопедичното, протеистичното и онтологическото начало в творчеството на Пушкин. Родоначалник на руската класическа литература. Тематично многообразие на Пушкиновата лирика. Свободолюбива лирика. Пейзажна лирика: пейзажът у Пушкин като отражение и емблема на руския космос. Пейзажи на душата и сезони на живота у Пушкин. Любовна лирика: емоционално-смислов диапазон и характер на любовното чувство у Пушкин. Философската поезия на Пушкин: темата за изкуството и съдбата на твореца. Религиозни мотиви.
Поемите на Пушкин: “Руслан и Людмила” като художествено въплъщение на изконното в славянския дух и като отговор на въпроса за историята и бъдещето на Русия. Проблемът за свободата и щастието на човека в “Кавказки пленник”, “Бахчисарайски фонтан” и “Цигани”. Опозициите: Цивилизация – Природа; Север – Юг в “южните” поеми на Пушкин. Есхатологизъм, месианизъм и проблемът за загадъчния характер на руската душа в “Медния Конник”. Идейно-смислови нива на интерпретация. Поетика и символика на Пушкиновите поеми.
Драматургия: “Борис Годунов” и “Малки трагедии” – поетика и проблематика. Въпросът за двата типа история.
“Евгений Онегин” като “енциклопедия на руския живот”. Проблемът за “излишния човек”. Онегин и Татяна – социално-философска и психологическа същност на образите. Причини за любовното разминаване в романа. Отказът на Татяна и гледните точки на Белински и Достоевски. Поетика и композиция.
Пушкин – белетрист. “Повестите на Белкин” – проблематика и поетика.
ТЕМА № 3: М. Ю. ЛЕРМОНТОВ (1814 – 1841).
Жизнен и творчески път на поета. Лирика и лирически герой на Лермонтов. Религиозни мотиви, избраничество и вестничество. Демоничното в лириката на поета. Социални мотиви и темата за родината. Философска лирика. Религиозно-метафизичното начало в Лермонтовата лирика. Любовна лирика. Характер на любовното чувство у Лермонтов.
Поеми на Лермонтов. “Мцири” – проблематика и символика. “Демон” – характер на демоничното. Темата за нравственото възкресение на падналия ангел и сотириологичният проблем. Символика в поемата.
Драматургия. ”Маскарад” – проблематика и символика. Човекът и съдбата; двойственост и двойничество.
“Герой на нашето време” като роман за “историята на душата” – проблематика, поетика и символика. Проблемът за “излишния човек” в романа, за двойничеството, за любовта, за вярата в свободата и фатума. Стереоскопичност в композицията. Несъответствие между фабула и сюжет. Антропоморфна структура на творбата. Лермонтовият психологизъм – в преддверието на “диалектиката на душата”.
ТЕМА № 4: Н. В. ГОГОЛ ( 1809 – 1852).
Н. В. Гогол – творчество и съдба. Митопоетическа картина на света във “Вечери в селцето край Диканка”. Характер на демоничното. Земя – Небе – Подземие у Гогол. Проблемът за изпитанието на човека.
Космосът на Гогол в “Миргород” – История и метаистория. “Пеещото” вчера и “непеещото” днес /”Тарас Булба”/. Анти-ред и анти-род у Гогол /”Страшното отмъщение”/. “Вий” – изпитание на човешкото. Всевиждащото око. “Старосветски помешчици” – проблематика и митопоетика. Текст и прототекст, огледалност и архитип у “ранния Гогол”.
Петербург: Човекът-вещите-знаците в “Петербургски повести”. Гоголевата концепция за “малкия човек”. Повестта “Шинел” – нива на смислова интерпретация. Героят на Гогол: между светостта и демонизма.
Драматургия: “Ревизор” и “Женитба”. Характер на художественото обобщение. Драматизъм и комизъм в Гоголевата драматургия. Символика и поетика.
“Мъртви души” – като върховно постижение в Гоголевото творчество. Особености на композиционния замисъл. Жанрова природа на творбата. “Мъртви души” като поема за спасението. Литургичен реализъм и символика. Загадката “Чичиков”. “Мъртви души” в контекста на руския класически роман. Традицията на Гогол в руската и световната литература.
ТЕМА № 5: И. С. ТУРГЕНЕВ ( 1818 – 1883).
Основни биографични моменти в живота на писателя. “Записки на ловеца” – опит за национална характерология. Човекът и природата у Тургенев.
Типология на Тургеневия идеен роман. Поетика и проблематика. За “излишните” и “новите” хора в творчеството на Тургенев: “Рудин”, “Дворянско гнездо”, “В Навечерието”, Бащи и деца”. За хамлетовския и донкихотовския тип мислене и поведение в творчеството на Тургенев. Феноменът “разночинство” и философско-нравствена същност на понятието “нихилизъм”. Пушкиново начало при изграждане на женките образи. Характер и функция на любовното чувство у Тургенев. Тургеневата проза като нов етап в развитието на руския роман от втората половина на 19-ти век.
ТЕМА № 6: Ф. М. ДОСТОЕВСКИ ( 1821 – 1881).
Жизнен и творчески път; идейна еволюция на писателя. Специфичната концепция на Достоевски за “малкия човек” в романа “Бедни хора”, съотнесена към Пушкиновата и Гоголевата традиция. Каторгата и “свещената болест” в творческата мисия и духовното подвижничество на Достоевски.
Достоевски след каторгата. “Записки от подземието” – като интродукция към романите от Петокнижието. Раждането на “човека с подземие” у Достоевски.
Тайнствената поетика на Петокнижието като художествено проявление на съборния принцип “единство в множеството”. Философия на метаромана – типология, проблематика и архитектоника. Дискусиата за “полифоничното” и “монологичното” начало у Достоевски. Проблемът за “иконографския” принцип на изображение.
“Престъпление и наказание” в контекста на Петокнижието. Поетика: агиографска, храмова и литургична доминанта в романа. Социална, идейно-философска и нравствено-религиозна проблематика на творбата. Кой е Расколников? Идеята на героя. Проблемът за греха, изкуплението и духовното възкресение. “Историята на душата” – от човекобога до Богочовека. Идеята за “златния век” – “за” и “против”. Мисията на Соня Мармеладова. Нива и хоризонти на идейно-смислова интерпретация. Образно-символични редове в романа: проблемът за херменевтичния прочит. Двойничество, разум и интуиция в романа. “Разкриването на човека в човека” като разкриване на неговия “образ и подобие Божие”.
“Идиот” – проблематика и поетика: романът като самостоятелна цялост и като “част” от Петокнижието. Замисъл и реализация на идеята за “напълно прекрасния човек”. Тайната в образа на “идиота” княз Мишкин – литургичният принцип при изграждането и тълкуването на съдържанието му. Персонажна система. Функция на женските образи: Аглая и Настася Филиповна като въплъщение на двата вида любов, красота и жертвоготовност. Образът на Иполит и трагедията на нихилизма. Мисията на “идиота” Мишкин в драмата на живота. Трагизмът на взаимоотношенията на човека с идеала /Рогожин – Мишкин/.
“Бесове” в контекста на метаромана. Творбата като съвършен контрапункт на “Идиот”. Идейна проблематика на романа. Конфликтът “бащи” и “деца”; християнство и социализъм; смирение и бунт. Персонажна система: Ставрогин – метафизичната другост на бетието. “Първият бяс” Степан Трофимович и пътят на човека от демоничното до спасението. Пьотър Верховенски и бъдещата съдба на Русия. Маря Лебядкина – митопоетична, фолклорна същност и провиденциални функции на образа.
“Братя Карамазови” – проблематика и поетика. Уникалност на доминантна система на творбата. “Pro” и “contra” в романа. Идеята на Иван Карамазов. Великият инквизитор, Христос и проблемът за свободата. Идея и мисия на стареца Зосима. Альоша Карамазов – “руският инок”. Детето в романа и темата за “синовната святост”. Проблемът за справедливото и несправедливото наказание. Времепространствен континуум в романа. Символика.
Романът “Юноша” и неговата особена поетика: литургична, агиографска и храмово архитектонична доминанта на творбата. Структура и значение на персонажната система. Образът на “юношата” Аркадий Долгоруки и мотивът за началния етап от човешкото себепознание. Функцията на Версилов и Макар Долгоруки /”земния” и “небесния” баща/ в ритуала на посвещението на “юношата”. “Случайното семейство” като творческо откритие на Достоевски. Основни идейно-философски и духовни послания на творбата. Символика.
Световно значение и мисия на Достоевски в духовната култура на човечеството.
ТЕМА № 7: Л. Н. ТОЛСТОЙ ( 1828 – 1910).
Жизнен и творчески път. Нравствено-духовни и идейни особености на художествения свят на писателя от Ясна поляна. Специфичност на поетиката: диалектиката на битието като “диалектика на душата” в творчеството на Толстой.
“Война и мир” – проблематика и поетика. Идеен спектър в романа-епопея:“наполеоновско” и “кутузовско” начало; “изкуственият” и “естественият” човек; индивидуалният разум и народното колективно безсъзнателно; западната цивилизация и източната култура на духа; духовно-нравствените търсения на Андрей Болконски, Пиер Безухов и Наташа Ростова – път от безверието, лутането и страданието към вярата и истинския живот. “Порода” Болконски, Ростови и Курагини. “Земни” и “небесни” герои във “Война и мир”. Наташа Ростова като въплъщение на живия живот. Пушкиновият архитип “Татяна” у Толстой. Пиер Безухов и проблемът за егоизма и световното начало в романа. Кръгът и окръглянето във “Война и мир” /Платон Каратаев – въплъщение на руския народностен дух/. Жанр и композиция на “Война и мир”. Символика.
“Анна Каренина” – проблематика и поетика. Трагедията на Анна Каренина и проблемът за любовта и щастието. “Живот за себи си” и “живот за другите” в романа. Духовно-нравствените търсения на Константин Левин. Психологизъм и поток на съзнанието в романа. Символика.
“Късният” Толстой: “Смъртта на Иван Илич”, “Отец Сергий” и “Кройцерова соната” като отражение на духовните противоречия и идейния кризис на писателя. Народното начало като мерило за истинност на битието.
Световно значение на на Лев Толстой. Приносът на Толстой в задълбочаване съвестта на човечеството.
ТЕМА № 8: А. П. ЧЕХОВ ( 1860 – 1904).
Разпад на художествената идей в крупен план. Красотата на обикновения живот и “пошлостта на пошлия човек”.
Чехов – майстор на късия разказ. Животът на “малкия човек” във фарс и като трагедия /”Смъртта на чиновника”, “Дебелият и тънкият”, “Хамелеон”, “Унтерофицер Пришибеев”; “Мъка”, “Ванка”, “Храненици” и др./
Поетика и проблематика на Чеховата повест. Драмата на човека в повестите на Чехов: “Степ”, “Дуел”, “Йонич”, “Черният монах”, “Палата №6”, “Архиерей”, “Годеница”. Форми на художествено обобщение. Композиционни особености на Чеховата повест. Характер и функция на художествения детайл у Чехов. Поетика на “безкрайно малките величини”. Символика.
Новаторство на драматурга Чехов. Проблемът за героя, диалога, действието, конфликта, речта, паузите и мълчанието в Чеховия театър. “Три сестри” – носталгията по изгубения Рай. “Чайка” и проблемите за изкуството и реализацията на човека. “Вуйчо Ваньо” и проблемът за смисъла на преживения живот. “Вишнева градина” като текст-есхатос. Подводно течение в Чеховата драма.
Влияние на Чеховото новаторство в прозата и драматургията върху съвременния световен литературен процес.
Програма на семинарните занятия:
І-во УПРАЖНЕНИЕ (2 часа):
Встъпление. Цели и задачи на упражненията. Методически указания. Форми на обучение и контрол.
Руската литература от 19-ти век в контекста на глобалните социално-исторически, културни, философски и религиозни концепции на Източната и Западната Цивилизация като два различни типа менталност. Епохата преди и след Петър Първи. Характеристика на руския 19-ти век. Универсалиите-антиномии: Север – Юг; Петербург – Москва; Цивилизация – Природа; Разсъдък – Интуиция; Съзнателно – Безсъзнателно; Вяра – Безверие.
Руската класическа литература – от подражание на западноевропейския естетически модел до творческо самосъзнание и създаване на самостоятелен и съвършено уникален художествен образ на света. Руската идея, месианизъм и есхатологизъм. Руската литература на 19-ти век като теодицея и антроподицея и като адекватно отражение на “източната” душа.
Поетика на руската класическа литература. Тематично и жанрово своеобразие на художествения модел. Етико-философска, религиозна проблематика и символика. 19-ти век – като век на руския роман. Откриване на полифоничния роман, на романа-епопея, на романа в стихове, на метаромана; както и на магическия реализъм, на потока на съзнанието, на подводното течение и влиянието им върху световния литературен процес.
ІІ-ро УПРАЖНЕНИЕ (2 часа): А. С. ПУШКИН ( 1799 – 1837).
Поемата “ЦИГАНИ” в контекста на т. нар. “южни поеми” на А. С. ПУШКИН. Новаторство на поетиката и проблематиката. Типология на романтичния герой. Образът на Алеко и темата за “излишния човек”. Идейно-философско съдържание на поемата: проблемът за индивидуалното и колективното начало, свободата и отговорността, престъплението и наказанието, волята и фатумът. Възможно ли е щастието за “цивилизования” и за “природния” човек? Нива на интерпретация. Концепцията на ПУШКИН за онтологичната функция на жената и “женското начало” в съдбата на Универсума.
Поемата “МЕДНИЯТ КОННИК” – проблеми на поетиката, художествения метод и жанровата специфика.
Съдбата на “малкия човек” и образът на Петър Велики – двойнственост на авторската оценка. Тълкуване на социално-философската проблематика и библейската символика в поемата.
ІІІ-то УПРАЖНЕНИЕ (2 часа): “ЕВГЕНИЙ ОНЕГИН” като “енциклопедия на руския живот”.
Поетика на “свободния роман” – опит за преодоляване на литературността. Композиция, сюжет, система на т. нар. “лирически отклонения”, структура на “онегиновската строфа”. Как “ЕВГЕНИЙ ОНЕГИН” задава формулата на руския тип роман?
Персонажна сестема. Личността на Онегин като духовна и екзистенциална тайна (преодоляване на романтичната монологичност чрез разноречивост при оценките и гледните точки към героя).
Проблемът “преждевременна старост на душата” и възможността за нравственото възкресение на героя чрез страданието и любовта.
Образът на Татяна като идеално въплъщение на “руската душа”. Причини за любовното разминаване в романа.
ІV-то УПРАЖНЕНИЕ (2 часа): М. Ю. ЛЕРМОНТОВ (1814 – 1841).
Поемите на М. Ю. ЛЕРМОНТОВ “ДЕМОН” и “МЦИРИ”. Творческа история, поетика и проблематика на творбите. Характер на демоничното в лириката на ЛЕРМОНТОВ. Метафизични аспекти на сотирологичната проблематика в поемата “ДЕМОН”. Образът на Тамара като въплъщение на основните опозиции в Лермонтовата лирика: земя – небе, ангелско – демонично, телесно – духовно, грях – пречистване. Символика в поемата.
Поемата “МЦИРИ” като последна класическа романтична поема в руската литература. Характер на идейно-религиозния конфликт от гледна точка на “естествения човек”. Проблемът за свободата на личността като основен принцип на човешкото достойнство и ролята на фатума.
V-то УПРАЖНЕНИЕ (2 часа): “ГЕРОЙ НА НАШЕТО ВРЕМЕ” – начало на философско-психологическата традиция в руската романистика.
“ГЕРОЙ НА НАШЕТО ВРЕМЕ” като роман за “историята на душата” – проблематика, поетика и символика. Проблемът за “излишния човек” в романа, за двойничеството, за любовта, за вярата в свободата и предопределението.Образът на Печорин като неизчерпаема психологическа и философска загадка.
Стереоскопичност в композицията. Несъответствие между фабула и сюжет. Антропоморфна структура на творбата. Лермонтовият психологизъм – в преддверието на “диалектиката на душата” у Толстой и Достоевски..
VІ-то УПРАЖНЕНИЕ (2 часа): Н. В. ГОГОЛ ( 1809 – 1852) – “ПЕТЕРБУРГСКИ ПОВЕСТИ”.
Поетика на цикъла. Човекът – вещите – знаците. Образът на Петербург в “НЕВСКИ ПРОСПЕКТ”. Темата за лудостта и спасението – “ЗАПИСКИ НА ЕДИН ЛУД”. Творчеството като грях и изкупление – “ПОРТРЕТ”. Гоголевата концепция за “малкия човек”. Повестта “ШИНЕЛ” – проблеми на смисловата интерпретация. Героят на ГОГОЛ: между светостта и демонизма. Характер на Гоголевата гротеска. Н. В. ГОГОЛ – основоположник на “магическия реализъм” в световната литература – анализ на повестта “НОС”.
VІІ-мо УПРАЖНЕНИЕ (2 часа): “МЪРТВИ ДУШИ” – синтез на Гоголевия творчески гений.
Символика на вещите и жестовете. Антропоморфизъм и дезантропоморфизъм. Домът – Пътят – Пътникът в “МЪРТВИ ДУШИ”. Особености на композиционния замисъл. Герой – Автор – Разказвач. Жанрова природа на творбата и смисълът на лирическите отстъпления в нея.
Идейно-философска и нравствено-религиозна същност на творбата. Тайната “Чичиков”. Поемата “МЪРТВИ ДУШИ” в контекста на руския класически “роман”.
Традицията на Н. В. ГОГОЛ в руската и световната литература.
VІІІ-мо УПРАЖНЕНИЕ (2 часа): И. С. ТУРГЕНЕВ ( 1818 – 1883).
Романистиката на И. С. ТУРГЕНЕВ (анализ на “В НАВЕЧЕРИЕНО” или “БАЩИ И ДЕЦА” ).
Типология на Тургеневия идеен роман. Поетика и проблематика.
За “излишните” и “новите” хора в творчеството на ТУРГЕНЕВ. За хамлетовския и донкихотовския тип мислене и поведение в творчеството на ТУРГЕНЕВ. Феноменът “разночинство” и философско-нравствена същност на понятието “нихилизъм”. Загадъчността в образа на Базаров.
Пушкиново начало при изграждане на женките образи. Характер и функция на любовното чувство у ТУРГЕНЕВ.
Тургеневата проза като нов етап в развитието на руския роман от втората половина на 19-ти век.
ІХ-то УПРАЖНЕНИЕ (3 часа ): Ф. М. ДОСТОЕВСКИ ( 1821 – 1881).
Романът “ПРЕСТЪПЛЕНИЕ И НАКАЗАНИЕ” на Ф. М. ДОСТОЕВСКИ -проблематика и поетика.
“ПРЕСТЪПЛЕНИЕ И НАКАЗАНИЕ” в контекста на Петокнижието. Поетика: агиографска, храмова и литургична доминанта в романа. Социална, идейно-философска и нравствено-религиозна проблематика на творбата.
Кой е Расколников? Идеята на героя. Проблемът за греха, изкуплението и духовното възкресение. “Историята на душата” – от човекобога до Богочовека. Идеята за “златния век” – “за” и “против”. Мисията на Соня Мармеладова.
Нива и хоризонти на идейно-смислова интерпретация. Образно-символични редове в романа: проблемът за херменевтичния прочит и за “полифоничното” и “монологичното” начало у ДОСТОЕВСКИ. Двойничество, разум и интуиция в романа. “Разкриването на човека в човека” като разкриване на неговия “образ и подобие Божие”.
Х-то УПРАЖНЕНИЕ (2 часа): Ф. М. ДОСТОЕВСКИ – “БРАТЯ КАРАМАЗОВИ”.
“БРАТЯ КАРАМАЗОВИ” – проблематика и поетика. Уникалност на доминантната система на творбата от гледна точка на ”петокнижния” цикъл. “Pro” и “contra” в романа. Идеята на Иван Карамазов. Великият инквизитор, Христос и проблемът за свободата.
Идея и мисия на стареца Зосима. Альоша Карамазов – “руският инок”. Темата за страданието и духовното прераждане (образът на Митя Карамазов). Функция на демоничните персонажи.
Детето в романа и темата за “християнското” и “случайното” семейство. Проблемът за “синовната святост”; за справедливото и несправедливото наказание.
Времепространствен континуум в романа. Символика.
“БРАТЯ КАРАМАЗОВИ” като синтез на художествените, идейно-философските и нравствено-религиозните търсения на ДОСТОЕВСКИ.
ХІ-то УПРАЖНЕНИЕ (3 часа): Л. Н. ТОЛСТОЙ ( 1828 – 1910).
Романът на Л. Н. ТОЛСТОЙ “ВОЙНА И МИР” като анализ и синтез на света.
Проблематика и поетика на творбата. Идеен спектър в романа-епопея: “наполеоновско” и “котузовско” начало; “изкуственият” и “естественият” човек; индивидуалният разум и народното колективно безсъзнателно; западната цивилизация и източната култура на духа; духовно-нравствените търсения на Андрей Болконски, Пиер Безухов и Наташа Ростова – път от безверието, лутането и страданието към вярата и истинския живот.
“Порода” Болконски, Ростови и Курагини. “Земни” и “небесни” герои във “Война и мир”. Наташа Ростова като въплъщение на живия живот. Пушкиновият архитип “Татян” у Толстой. Пиер Безухов и проблемът за егоизма и световното начало в романа.
Кръгът и окръглянето във “Война и мир” (Платон Каратаев – въплъщение на руския народностен дух). Жанр и композиция на “Война и мир”. Символика.
Концепцията на ТОЛСТОЙ за философията на историята.
ХІІ-то УПРАЖНЕНИЕ (2 часа): “АННА КАРЕНИНА” – проблематика и поетика.
Трагедията на Анна Каренина и проблемът за любовта и щастието. “Живот за себи си” и “живот за другите” в романа.
Духовно-нравствените търсения на Константин Левин за смисъла на човешкия живот.
Иновации в областта на поетиката: психологизъм и “поток на съзнанието”; “АННА КАРЕНИНА” като “семеен роман” от нов тип. Символика.
Световно значение на ЛЕВ ТОЛСТОЙ. Приносът на ТОЛСТОЙ в задълбочаване съвестта на човечеството.
ХІІІ-то УПРАЖНЕНИЕ ( 2 часа ): А. П. ЧЕХОВ ( 1860 – 1904).
Прозата на А. П. ЧЕХОВ (обсъждане на няколко подбрани разказа и повести).
Обиграване на основни мотиви в руската класическа литература (от Пушкин до Толстой) в малките разкази на ЧЕХОВ: красотата на обикновенния живот, “пошлостта на пошлия човек”, животът на “малкия човек” и пр. Поетика на комичното в късия разказ на ЧЕХОВ.
Специфика на Чеховата повест. Характер на детайла, сюжета, композицията, конфликта в повестите “ЙОНИЧ”, “ЧЕРНИЯТ МОНАХ”, “АРХИЕРЕЙ”, “ДАМАТА С КУЧЕНЦЕТО” и др.
Поетика на “безкрайно малките величени” и глъбинна символика на Чеховия художествен свят. Разпад на художествената идей в крупен план.
ХІV- то УПРАЖНЕНИЕ ( 2 часа ): Драматургията на ЧЕХОВ като нов етап в развитието на световната модерна театрална идеография. Анализ на пиесите “ЧАЙКА” и “ВИШНЕВА ГРАДИНА”.
Трагедията на съвременния човек и кризата на изкуството. Мечтата по изгубената “обща идея” и колективния смисъл на битието, което намира своето потвърждение в художествения свят на ЧЕХОВ. Опразването на “дворянските гнезда” като предчуствие за края на старата руска култура.
Поетика на Чеховата драматургия. Характер на драматургечния диалог и конфликт. Анализ на типичните персонажи, образи, символи, жестове и ситуации в пиесите на ЧЕХОВ. Същност на т. нар. “подводно течение” в Чеховата драма. Паралел с модерния западноевропейски театър.
Литература:
ОСНОВНА ЛИТЕРАТУРА:
- 1. Руска литература ХІХ и ХХ век (университетски учебник). Пловдив, 2002. Изд. къща “Хермес”.
- 2. История русской литератур, ХІХ века. 1800-1830-ые годы, под ред. В. Н. Аношкиной и С. М. Петрова, М., 1989.
- 3. История русской литературы ХІХ века. Вторая половина, ред. Проф. Н. Н. Скатов, М., 1987, 1990.
- 4. Историа русской литературы, в 4 томах, изд. АН СССР, т.т. 2, 3, 4. Л., 1981 – 1983.
- 5. История всемирной литературы, т.т. 6, 7. М., 1989 -1992.
- 6. Русские писатели. Биобиблиографический словарь, в 2 томах, под ред. П. А. Николаева. М., 1990.
- 7. Развитие реализма в русской литературе, т.т. 1, 2, 3. М., 1972 – 1974.
- 8. Манн Ю. В. Поэтика русского романтизма. М., 1976.
- 9. Маймин Е. А. Русская философская поэзия. М., 1976.
10. Литературный энциклопедический словарь. М., 1989.
11. История русской драматургий. Вторая половина ХІХ в. – начало ХХ века до 1917 года, отв. Ред. Л. М. Лотман. Л., 1987.
12. Руска литературна класика. Сб. Литературни анализи, кн. І, ІІ, под ред. на П. Т. Троев. С., 1994 – 1995.
13. Гачев Г. Д. Образ в русской художественной культуре. М., 1981.
14. Бердяев Н. А. Русская идея. В: Сб. О Русии и русской философской культуре. М., 1990.
15. Троев П. Руският роман от първата половина на ХІХ в. С., 1990.
16. Анчев А. Руският роман от втората половина на ХІХ в. С., 1986.
17. Мережковски Д. Вечните спътници. С., 1993.
18. Лотман Ю. Поетика. Типология на културата. С., 1990.
19. Лотман Ю. Култура и информация. С., 1992.
ИТЕРАТУРА ЗА ОТДЕЛНИТЕ АВТОРИ:
А. С. П У Ш К И Н
- 1. Белинский В. Г. Статьи о класиках. М., 1973.
- 2. Бурсов Б. И. Судьба Пушкина. Л., 1986.
- 3. Бочаров С. Г. Поэтика Пушкина. М., 1974.
- 4. Димитров Л. “Четвероевангелие” от Пушкин. (Опит за изучение на драматургичния цикъл “Малки трагедии”). София, 1999. Изд. “Факел”.
- 5. Лотман Ю. М. Роман А. С. Пушкина “Евгений Онегин”. Коментарий. В: Сб. Ю. М. Лотман. Пушкин. Санкт-Петербург, 1997.
- 6. Манолакев Х. Текст и граници. А. С. Пушкин и неговите “Повести на Белкин”. София, 2001. Акад. изд. “Проф. Марин Дринов”.
- 7. Рассадин С. Драматург Пушкин. М., 1977.
- 8. Степанов Н. Л. Лирика Пушкина. М., 1974.
- 9. Степанов Н. Л. Проза Пушкина. М., 1962.
М. Ю. Л Е Р М О Н Т О В
- Коровин В. И. Творческий путь Лермонтова. М., 1973.
- Лермонтовская энциклопедия, гл. ред. В. А. Мануилов. М., 1981.
- Логиновская Е. Поэма М. Ю. Лермонтова “Демон”. М., 1977.
- Максимов Д. Поэзия Лермонтова. Л., 1959.
- Удодов В. Т. Роман М. Ю. Лермонтова “Герой нашего времени”. М., 1989.
- Эйхенбаум Г. И. Статьи о Лермонтове. М., 1961.
Н. В. Г О Г О Л
- Золотуский И. Гоголь. М., 1984.
- Манн Ю. Поэтика Гоголя.М., 1978, 1988.
- Смирнова Е. А. Поэма Гоголя “Мертвые души”. Л., 1987.
- Елистратова А. А. Гоголь и проблемы западноевропейского романа. М., 1972.
- Машинский С. Художествены мир Гоголя. М., 1979.
- Мочульский К. В. Гоголь, Достоевский, Вл. Соловев. М., 1995.
- 7. Троев П. Гогол. С., 1981.
И. С. Т У Р Г Е Н Е В
- 1. Батюто А. И. Тургенев – романист. Л., 1972.
- 2. Маркович В. М. И.С.Тургенев и русский реалистический роман ХІХ века. /1830-1850 г.г./. Л., 1982.
- 3. Шаталов С. Е. Художествены мир Тургенева. М., 1979.
- 4. Пустовойт П. Г. Тургенев и русский реалистический роман ХІХ в. Л., 1982.
- 5. Германов Г. Тургенев. С., 1980.
- 6. Анчев А. И.С.Тургенев. Поетика и естетика. С., 1984.
Ф. М. Д О С Т О Е В С К И
- Бахтин М. Проблеми на поетиката на Достоевски. С., 1976.
- Бурсов Б. И. Личность Достоевского. Л., 1974.
- Белов С. В. Роман Достоевского “Преступление и наказание”. М., 1985.
- Бердяев Н. Мирогледът на Достоевски. С., 1992.
- Ветловская В. Е. Поэтика романа Достоевского “Братья Карамазовы”. Л., 1977.
- Гросман Л. Поетиката на Достоевски. София, 1996. Изд. “ТИЛИА”.
- Днепров В. Идеи, страсти, поступки /из художественного опыта Достоевского/. Л., 1978.
- Кантор В. “Братья Карамазовы” Достоевского. М., 1983.
- Карякин Ю. Самообман Раскольникова. М., 1976.
- Кирпотин В. Я. Мир Достоевского. М., 1983.
- Кудрявцев Ю. Г. Три круга Достоевского. М., 1979.
- Лоский Н. О. Бог и мировое зло. М., 1994.
- Мочульский К. В. Гоголь, Достоевский, Вл. Соловьев. М., 1995.
- Нейчев Н. Ф. М. Достоевски – Тайнствената поетика. Пловдив, 2001. Изд. “Макрос”.
- Стоянов Цв. Геният и неговият наставник. С., 1978.
- Фридлендер Г. М. Достоевский и мировая литература. Л., 1983.
Л. Н. Т О Л С Т О Й
- Шкловски В. Я. Лев Толстой. С., 1971.
- Эйхенбаум Б. И. Лев Толстой. Семидесятые годы. Л., 1974.
- Бочаров С. Г. Роман Л. Н. Толстого “Война и мир”. М., 1978.
- Халиев В. Е., Корнилов С. И. Роман Л. Н. Толстого “Война и мир”. М., 1983.
- Камянов В. Поэтический мир эпоса. М., 1978.
- Купреянова Е. Н. Эстетика Л. Н. Толстого. М., 1966.
- Баева Э. Г. Из истории русского романа ХІХ в. М., 1984.
- Бочева М. Лев Толстой. С., 1982.
- Мотылева Т. Л. О мировом значении Толстого. М., 1957.
А. П. Ч Е Х О В
- Бялы Г. Чехов и русский реализм. Л., 1981.
- Бердников Г. А. А.П.Чехов. Идейные и творческие искания. М., 1984.
- Катаев В. Г. Проза Чехова: проблемы интерпретации. М., 1979.
- Линков В. Я. Художественый мир прозы Чехова. М., 1982.
- Зингерман Б. И. Время в пиесах Чехова В: кн. Очерки истории драмы ХХ века. М., 1979.
- Семанова М. Л. Чехов – художник. М., 1976.
- Троев П. Чехов. С., 1985.