ПУ „ПАИСИЙ ХИЛЕНДАРСКИ”, ФИЛОЛОГИЧЕСКИ ФАКУЛТЕТ
В рамките на „Паисиеви четения 2014“ Катедра по история на литературата и сравнително литературознание организира конференция на тема
Белетристиката в модерните времена – повторение, сътворение и
приложност (От края на ХVIII век до днес)
21 ноември – Пловдив
Конференцията е опит за осмисляне на белетристиката като поле за изобретяване, промяна и утвърждаване на различни компоненти в художествения текст, както и за открояване на тенденции, свързани с взаимопроникването, взаимосъздаването и употребата на литературни и обществени ценности в дадено време.
Насочеността на докладите би могла да се пресича с обхвата от изследователски перспективи, изложени по-долу:
• Литература и социално ангажиране (приложност). Писане по поръчка. Писане и сфери на употреба. Литература и дидактика.
• Литературата и самопознанието. Формиране на общностни ценности. Символният капитал в/на литературата.
• Художествени и идеологически типове в литературата и обществото. Топика, време, тема, персонаж.
• Почвеничество и западничество. Генеалогия на мотиви и сюжети по „оста” родно : чуждо.
• Литературната катедра: homo scriptor и homo academicus. Типология на взаимоотношенията. Катедрата на кафенето и университета и раждането на литературоведските страсти: видове аудитории и писане.
• Автотекстуалност. Сътворение, повторение, палинодия.
• Интертекстуалност. Хипотекст и хипертекст – трансграничност на текстовата „нишка”. Пародия и автопародия. Цитиране, перифраза, плагиат.
• Раждане, метаморфоза, смърт в белетристичния космос. Митовете на прехода в метаезика на литературата.
• Властнически канон: литературен канон: литературен прецедент – съглашение, синекура и скандал.
• „Разрешава се за печатане”. Литература, цензура и автоцензура.
• Критиката и автокритиката: „бръснене” и „бабуване” в литературната клиника.
• Литературното себе/презрение и литературната авто/реклама. Ролята на издателските къщи и медиите за „откриването” и „създаването” на таланта.
• Свободата като стъписване: Падането на Стената като възход и заход в литературата.
• От „врявата на деня” до „възвисеното захвърляне в природата”: литературата и нейният „поглед” към света; отражение и въображение.
• Господ слиза в МОЛ-а или раждането на постмодернизма от духа на хаоса. Класическо и пост/модерно повествование в литературата.
• Продажби на интимния свят чрез разказ.